KATA változások 2027

Az adó választására az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV.
törvény szerinti egyéni vállalkozó jogosult, függetlenül attól, hogy főfoglalkozású
kisadózónak minősül-e. Az adóalanyiság választását az állami adó- és
vámhatósághoz, az e célra rendszeresített nyomtatványon kell bejelenteni.

A tételes adó mértéke attól függően kerül meghatározásra, hogy a kisadózó
főfoglalkozású kisadózónak minősül-e. A főfoglalkozású kisadózó 2027-ben havonta
100 ezer forint, 2028. január 1-jétől pedig a tárgyévet megelőző év első napján
érvényes minimálbér szociális hozzájárulási adó- és társadalombiztosításijárulék-
tartalmának megfelelő, ezer forintra kerekített összeget fizet. Pl. ha 2027. január
elsején várhatóan a minimálbér 7%-kal emelkedik (345.396 ft), akkor az erre eső
13% szochó és 18,5% tb járulék összegével fog megegyezni, ami jelen esetben
108.800 ft.
A nem főfoglalkozású kisadózó 2027-ben havonta 50 ezer forint, 2028. január 1-jétől
pedig a tárgyévet megelőző év első napján érvényes minimálbér személyi
jövedelemadó-tartalmának megfelelő, ezer forintra kerekített összeget fizet tételes
adóként. Fenti példánál maradva a 345.396 ft 15%-a (szja) lesz a mellékállású kata,
vagyis 51.809 ft.


A tételes adó teljes összegét az adóalanyiság fennállásának minden megkezdett
naptári hónapjára meg kell fizetni a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig. A tételes adó mértékét az állami adó- és vámhatóság a honlapján a tárgyév január 12. napjáig közzéteszi. A tételes adófizetési kötelezettségen felül a kisadózót 40 százalékos mértékű különadó terheli, ha bevétele meghaladja az évi 22 millió forintos
keretösszeget, vagy – ha a kisadózó az adóév nem minden hónapjára köteles tételes
adót fizetni – annak időarányos részét. Az adót az adóévet követő év február 25.
napjáig, az adóalanyiság év közbeni megszűnése esetén pedig az adóalanyiság
megszűnését követő 30 napon belül kell bevallani és megfizetni. A rendelkezés
meghatározza azokat az eseteket is, amelyek fennállása esetén a kisadózót nem
terheli tételes adófizetési kötelezettség, valamint az ehhez kapcsolódó bejelentési és
nyilvántartási szabályokat.
A kisadózó a kifizetőtől, illetve külföldi kifizetőtől termékértékesítés vagy
szolgáltatásnyújtás ellenértékeként megszerzett bevétele után kiegészítő adót fizet,
ha e bevétel 15 százaléka meghaladja az adóévben összesen fizetendő tételes adó
összegét. A kiegészítő adó összege a kifizetőtől, illetve külföldi kifizetőtől származó
bevétel 15 százalékának a fizetendő tételes adó összegét meghaladó része. Ez
utóbbi csökkentő tétel meghatározásakor nem vehető figyelembe annak a hónapnak
a tételes adója, amelyre a kisadózót tételesadó-fizetési kötelezettség nem terheli
(például mert az egyéni vállalkozói tevékenységét a hónap egészében szünetelteti).
A 22 millió forintos keretösszeg számításánál a kifizetőtől, illetve külföldi kifizetőtől
származó bevételt is figyelembe kell venni, ugyanakkor a keretösszeget meghaladó

bevételrész nem tartozik a kiegészítő adó alapjába, arra kizárólag a 40 százalékos
adót kell megfizetni.
A főfoglalkozású kisadózó a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint
ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény szerint biztosítottnak
minősül, és a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló
1991. évi IV. törvény szerinti valamennyi ellátásra jogosultságot szerez. Az ellátások
számításának alapja havonta 2027-ben 317 ezer forint, 2028. január 1-jétől pedig a
tárgyévi minimálbér összege. A nem főfoglalkozású kisadózó e jogállása alapján
biztosítottnak nem minősül, társadalombiztosítási és álláskeresési ellátásra
jogosultságot nem szerez.

További cikkek

KATA változások 2027

Az adó választására az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV.törvény szerinti egyéni vállalkozó jogosult, függetlenül attól, hogy főfoglalkozásúkisadózónak minősül-e. Az adóalanyiság

Tovább »

Uniós alanyi mentesség II.

Felejtsd el, amit az alanyi mentesek külföldi ügyleteiről eddig tudtál! Alanyi mentesek áfa levonási joga Általános esetben az alanyi adómentes adózó nem jogosult előzetesen felszámított

Tovább »

Írj nekünk!