Digitális forradalom a könyvelésben (2. rész)

Mennyiben érinti ez a Te vállalkozásodat? Jobban, mint hinnéd!

Cikkünk első részében azt tekintettük át, milyen lehetőségeket teremt az adóhatóság számára a teljeskörű online számlaadat szolgáltatás. A második részben arra adunk választ, milyen módon alakul át a könyvelő szakma, a könyvelési piac ennek hatására és hogyan fogja ez érinteni a vállalkozásokat, milyen lehetőségeket rejt vállalkozásod számára!

Online számlázóprogram használatakor a számlaadat szolgáltatás a számla kiállításával egyidejűleg megtörténik. Kézi számlatömb használatakor a számla jelentés határideje július 1-től 4 napra csökken, illetve 1 nap, ha a számla áfa tartalma az 500 ezer forintot eléri. Az online számlaadat szolgáltatással egyértelműen a számlázóprogramok irányába akarják terelni a vállalkozásokat, de ennek feltételei nem mindenkinek adottak. Nagyon sok település van még mindig az országban, ahol nincs internet, vagy gondok vannak a meglévő internet szolgáltatással. (Aki nem hiszi, járjon utána!) Ezen kívül vannak olyan vállalkozások, vállalkozók, akik nem fix helyen végzik a munkát, hanem székhelyükön kívül, esetleg házhoz mennek. Ebben az esetben két probléma is felmerül.

Az egyik, hogy a jellemzően készpénzzel kiegyenlített szolgáltatásról azonnal számlát kell kiállítani és a vevőnek átadni. (Most nem térünk ki arra, hogy mikor kell számlát kiállítani és hogyan.) Mobil verzióra írt számlázó program még csak-csak akad, de csatlakoztatható nyomtató… Arról ne is beszéljünk, hogy mekkora terhet ró egy elektronikus alkalmazás megtanulása, használata egy nem digitális korban szocializálódott emberre. Tehát sok helyen marad a kézi számlatömb. Kérdés, hogy ki fogja jelenteni ezeket a kézzel kiállított számlákat? A könyvelőnek nem feladata és a könyvelői csoportokban tapasztalt ellenállás azt sejteti, hogy nem is fogják felvállalni.

A számlaadat szolgáltatás egyértelműen a vállalkozó feladata és felelőssége! Persze lesznek olyan könyvelő irodák, könyvelők, akik beépítik plusz szolgáltatásként, mi is ebben gondolkodunk. (Virtuális asszisztens szolgáltatás.)

A tételes számla jelentés bevezetésével gyökeresen átalakul a könyvelők élete is. Jelenleg a munkaidő 65 %-át az adatrögzítés teszi ki, ami egyben időt vesz el a tényleges könyveléstől, a valóban fontos feladatoktól. A könyvelés nem az adatrögzítésből áll, bár a vállalkozók nagy része ezt hiszi. Adatot bárki tud rögzíteni, a könyvelő feladata ennél sokkal összetettebb. Jelenleg Magyarországon 3 év tanulás és 3 év gyakorlat után lehet valaki regisztrált mérlegképes könyvelő, az adótanácsadói képzést pedig a mérlegképes könyvelői képesítés megszerzését követően igazolt egy éves gyakorlat után lehet megkezdeni további egy-két év tanulással. (Könyvelő nem nyújthat adótanácsadást. Egy későbbi cikkben erre ki fogunk térni.)

A tételes számlaadat szolgáltatás bevezetésével lehetőség nyílt a kimenő és bejövő számlák lekérdezésére, könyvelőprogramba való importálásra, csökkentve ezzel az adatrögzítésre fordított időt és az esetleges félregépeléseket, hiszen júliustól az áfa bevallásba is tételesen kell beállítani adatokat, amelyeknek egyezniük kell a NAV felé jelentett adatokkal. Nem minden könyvelőprogram alkalmas a számlák importálására és olyan is akad, amelyik alkalmas ugyan, de kezelése nehézkes, vagy az importálás után a számlák könyvelése bonyolult. Egyértelműen azok a könyvelőirodák fognak jobban boldogulni, akik rendelkeznek megfelelő technológiai háttérrel, ezt pedig beruházás nélkül nem lehet megúszni.

Hogyan tud a Te vállalkozásod profitálni ebből?

A tételes számlaadat szolgáltatás során nem csak a kötelező adatokat lehet megadni, hanem további adatokat is, amelyeket a vállalkozás lényegesnek ítél meg. Pl. Kisadózó státusz, időszaki elszámolás, stb.) Ebben az esetben a két partner megállapodásán alapul az adatszolgáltatás kiegészítése, amennyiben belső feldolgozási folyamataik ezt igénylik.

Ha a könyvelőd megfelelő informatikai felkészültséggel és könyvelőprogrammal rendelkezik, akkor elég nagy mennyiségű információt tud szolgáltatni számodra, hogy megalapozott döntéseket tudj hozni vállalkozásoddal kapcsolatban. Segítségedre lehet az év végi leltározásnál, hiszen a tételes jelentéssel akár termékenként lehet külön főkönyvi számokra rögzíteni a beszerzést, az értékesítést. Pénztárgépben is van olyan – lásd multiknál – amely vonalkód olvasós, így termékenként tudja a nyugtán rögzíteni az értékesítés adatait. Különböző riportálási lehetőségek kerülnek a könyvelőprogramokba, amelyekkel tetszőleges kimutatásokat lehet készíteni, akár vizuális formában, hogy ne vessz el a számok között. Ezek a kimutatások fontos alapját képezik az adótanácsadásnak is.

Múlt héten részt vettünk a Digitális Könyvelő Fesztiválon, ahol a Billcity mutatta be milyen lehetőségek rejlenek ezen a téren és hogyan fogja átalakítani a könyvelő társadalmat. Olyan szoftverek állnak rendelkezésre a piacon, amelyek lehetővé teszik, hogy a vállalkozó által a könyvelőnek elküldött pdf formátumú számlakép összehasonlításra kerüljön a NAV rendszeréből letöltött XML adatokkal, azokat összepárosítja és a könyvelőprogramban rögzíti a számla adatait, ami után a könyvelőnek már csak könyvelnie kell az adott tételeket. Maga a könyvelési idő is lerövidíthető, mert ezek a szoftverek mesterséges intelligenciával rendelkeznek, öntanulók, egy idő után a könyvelőnek már csak ellenőriznie kell, hogy jó helyre könyvelt-e a szoftver. (Mint egy könyvelő robot.) A vállalkozás információ igényének kiszolgálása továbbra is emberi közreműködést igényel, a bevallások, év végi beszámolók összeállításáról nem is beszélve.

Júliustól többféle módon lehetséges a könyvelés és a bevallások összeállítása. Hagyományos módon a könyvelő kézzel rögzít minden számlát, lekönyveli, majd a könyvelőprogramból – amennyiben az képes rá – beimportálja a tételes adatokat az áfa bevallásba. Ebben az esetben nincs kontrol ellenőrzés a NAV-nak jelentett adatok tekintetében és a kézi adatrögzítés miatt időigényes a feladat.

A másik lehetőség, hogy a könyvelőprogram rendelkezik XML import funkcióval és a számla adatokat letölti a NAV-tól, majd összehasonlítja a vállalkozótól kapott számlákkal. Így kiszűrhető, ha a partner elfelejtette valamely számlát lejelenteni, illetve törölhetők a könyvelésből azokról a beszerzésekről készült számlák, amelyeket nem a vállalkozás vásárolt, hanem valaki más a vállalkozás nevére.

Mi már jó ideje az online kapcsolattartást preferáljuk. Ügyfeleinkkel online kötünk szerződést, AVDH hitelesítést használunk, a bizonylatokat e-mailben kapjuk. Arra törekszünk, hogy ügyfeleinket minél gyorsabban tudjuk információval kiszolgálni, amiben még nagyobb segítséget fognak nyújtani a harmadik generációs könyvelő szoftverek, amelyek akár azt is lehetővé teszik, hogy a vállalkozás online saját maga kérhessen kimutatást, listát, riportot közvetlenül a könyvelőprogramból.

A Billcity rendezvényén azt is megtudhattuk, hogy Magyarországon a könyvelő társadalom lassan elöregszik, ezért rendkívül fontos, hogy felkeltsük az érdeklődést a fiatalokban a könyvelés iránt, hiszen ők azok, akik már beleszülettek a digitális világba. Ehhez segítséget is kaptunk Watsing Dori személyében, aki egy nagyon érdekes előadást tartott a fiatalokkal való kommunikációról, együttműködésről, a fiatalok foglalkoztatásáról. Dori X generációs vezető, akárcsak én. Közös bennünk, hogy szeretjük és értjük a fiatalokat és tudunk velük együtt dolgozni. Én például a fiammal dolgozok, aki nyáron tölti a huszonötöt. Nekünk a célcsoportunk is kifejezetten a fiatal vállalkozók, persze nem zárkózunk el a fiatalos idősebb vállalkozóktól sem. Ha képesek szembenézni a XXI. század digitális kihívásaival.

Milyen terheket ró a vállalkozókra és a könyvelőkre a digitalizáció?

A könyvelőirodáknak egyértelműen fejleszteniük kell, ezt nem lehet elvitatni. Fejlesztés nélkül meghalnak. A vállalkozók két dolgot tehetnek: vagy megtanulnak mindent, ami egyébként nem könyvelői feladat és azt elvégzik maguk, vagy olyan könyvelőirodát választanak, ahol ezeknek a feladatoknak a terhét leveszik a vállukról. (Lásd cégkapu kezelés, online számlaadat szolgáltatás, esetleg számlázás a vállalkozó nevében, kimutatások rendszeres készítése, rendszeres adótanácsadás stb.) Ehhez viszont szükséges a vállalkozó együttműködése, hiszen az adatokat jellemzően még mindig ő szolgáltatja.

Egy biztos: a digitális forradalom elkezdődött a könyvelés területén is, és aki nem tart lépést vele, jelentős versenyhátrányba kerül! Ez egyaránt vonatkozik a vállalkozásokra és az őket kiszolgáló könyvelőkre is. Sajnos, kormányzati oldalról igen gyengék a fejlesztések, 2018-tól folyamatosan szívunk a NISZ Zrt. által fejlesztett ügyfélkapuval, cégkapuval és a kapcsolódó egyéb szoftverekkel. A fejlesztési és szakmai javaslatokat rendre figyelmen kívül hagyják, amit megcsinálnak, az meg minősíthetetlen. Lassan elmondható, hogy mi vagyunk a tízezer dühös könyvelő országa. És ez bizony nem kicsi szám. Csak úgy mondom…

Ha nem akarsz lemaradni a legfontosabb tippekről, iratkozz fel most! ?

További cikkek

Dropshipping vagy fulfillment?

Az e-kereskedelem rohamos fejlődésével egyre több vállalkozás választja a dropshipping vagy a fulfillment szolgáltatásokat a terméklogisztika terén. Mindkét modell lehetővé teszi, hogy a kereskedők a

Tovább »

5 lépés a sikeres vállalkozás felé

Sok ember vágya, hogy saját vállalkozásával önállóan dolgozhasson és hatékonyabban befolyásolhassa a saját életét és jövőjét. Azonban az új vállalkozás indítása nagy kockázattal és felelősséggel

Tovább »

Írj nekünk!