Így határozd meg a célcsoportodat

 

Bizonyára tisztában vagy vele, hogy nem árt tudni, kinek szeretnénk eladni, méghozzá több okból sem. Aki nem ismeri a vásárlóit:

  • nem tudja milyen marketinget alkalmazzon,
  • nem tudja hogyan fejlessze tovább a termékét.

Sokan mondják, hogy “az én termékem mindenkinek kell!”. Hát, nem, te csak el szeretnéd adni mindenkinek!

Tehát ha eddig Te is így gondoltad, felejtsd el gyorsan. Ha nem így gondolkodtál, akkor pedig ne jusson eszedbe! ?

Buyer persona

Magyarosítva ugye ez vásárló személyt jelent (itthon is angolul használják). Mint ahogy a beszédes név is mutatja, azt a különböző tulajdonságokkal felruházott személyt takarja, aki a leendő vásárlóid egy csoportját képviseli. A buyer personát bizony neked kell meghatároznod. De hogyan?

Először is, nem csak egy personád lehet. Ahány csoportot hozol létre a potenciális vásárlóbázisodban, annyi, ezeket a csoportokat képviselő buyer personát kell meghatároznod. Tegyük fel, hogy papírzsebkendőket árulsz. Elsőre talán azt mondhatod, hogy “na, de zsepi tényleg kell mindenkinek”, és ezzel nem is hazudnál (oké, az én nagyapám hagyományos “zseb-kendőt” használ, de talán elenyésző ezen emberek száma). És mi a helyzet azzal, ha te egyrétegű, zsebkendőket árulsz? Biztosan sejted, hogy a “mindenkiből” máris kiesett azoknak az embereknek csoportja, akik nem szeretik a kezükbe fújni az orrukat, mert kiszakad a papír (a WC papírról nem is beszélve).

Tegyük fel, hogy háromrétegű, jó minőségű, kamilla illatú zsebkendőt árulsz százas csomagban. Na, ez már csak lefedi az egész vásárlóközösséget, nem? Nem. Kapásból kiesnek azok, akik mégis az egyrétegűt választják, és például én. Gyűlölöm az illatosított zsebkendőket, irritálja az orrom, és jobban szeretem a tízesével csomagolt verziót.

Látod már? A zsebkendőpiac összes termékfajtájára (és még azon belül is) létrehozhatóak vásárlói csoportok. Maradjunk az utolsó példánál. A zsebkendőnk tulajdonságai:

  • kamilla illatú
  • háromrétegű
  • százas csomagolású kiszerelés
  • puha papírból készült
  • a csomagolását pónilovak díszítik

Ki lehet a célcsoportunk? A csomagolása miatt nagyrészt gyerekek, azon belül is a kislányok, mondjuk 6-12 évig. Mivel százas kiszerelés, ezért otthoni használatra fogják venni (a szüleik). Tehát a buyer personánk (ez esetben a szüleikkel “vásároltató” személy) egy 10 éves náthás/allergiás kislány, aki szereti a pónilovakat, vagy úgy általánosságban a “kislányos” dolgokat, és a szülei anyagilag megengedhetik maguknak a jobb minőségű papírzsepit.

Egy másik persona, aki az anyagiakban, és a minőségre való hajlam tekintetében megegyezik az előzővel, lehet egy 20 éves lány, aki szintén szereti a kislányos dolgokat (viszont ő “csajos dolgoknak” hívja ?). Más és más módszerekkel, és csatornákon fogsz hirdetni mindkét personára. Marketingcsatornák tekintetében például a kislánynak mondjuk tik-tok-on, a fiatal lánynak Instán.

Nyilván, egy zsebkendőbe sokkal többet nem lehet belelátni, de azért valljuk be, vannak ennél bonyolultabb, komolyabb termékek, ahol például érdemes meghatároznunk a buyer personánk lakhelyét, beosztását, céljait, családi állapotát, félelmeit, hobbiját, stb.

Összességében tehát a buyer persona a célcsoportod egy tipikus tagja, aki képviseli azt.

Nagyon sok mindent nem írtam le erről a témáról, és nem is szeretnék. Ezt a cikket inkább csak gondolatébresztőnek szánom, hogy rávezesselek, a piackutatással, célközönséggel foglalkozni kell. Rengeteg hasznos anyagot találsz a témáról az interneten, úgyhogy hajrá!

A következő cikkben bemutatok pár marketing tippet, és azt is, hol tudsz mélyebben belemerülni a témába! ?


Hoppá. Instánk is van?!


Ha nem akarsz lemaradni a legfontosabb tippekről, iratkozz fel most! ?

További cikkek

Írj nekünk!